Blogs over Communicatie

Ik kan lang en breed praten over communiceren. Uitweiden over hoe mooi het is, en hoe moeilijk het ons soms afgaat. Ondanks dat communicatie eigenlijk heel simpel is. Eén ding is zeker: wanneer je communiceert vanuit je essentie, bereik je altijd je doel. Dat geldt ook voor zakelijke communicatie.

Hoe formuleer je de juiste kernwaarden? En wat heeft het nou eigenlijk voor nut? Eén ding is zeker: gewoon een paar kernwaarden ‘verzinnen’ zonder je medewerkers er bij te betrekken is volstrekt zinloos. Wat dan wel?

Wat zijn kernwaarden?  Kernwaarden zijn de drijfveren die laten zien waar je bedrijf voor staat. Wanneer de kernwaarden helder zijn, kun je makkelijker strategische beslissingen nemen. Je hebt er bij voorkeur drie tot vijf die de bedrijfscultuur in één oogopslag duidelijk maken. Ze zijn misschien wel de belangrijkste waarden binnen je bedrijf. Voorbeeld: Wij zijn persoonlijk, creatief en daadkrachtig.

Wat is de mentaliteit van je bedrijf?  Over kernwaarden bestaan best wat misverstanden, merk ik in de praktijk. In de workshops die ik bij bedrijven geef zie ik dat mensen kernwaarden formuleren die uitdragen wat zij graag wíllen zijn. Verleidelijk natuurlijk, maar je schiet er niets mee op. Kernwaarden zijn er namelijk al in je bedrijf. Het is hoe je bent als je op je best functioneert: de mentaliteit binnen je bedrijf. Ze moeten dus niet ambitieus zijn, maar de huidige situatie weerspiegelen.

Kernwaarden op de werkvloer  De beste manier om te achterhalen wat de kernwaarden binnen jouw bedrijf zijn is door met elkaar in gesprek te gaan. En stel jezelf de vraag: Wat is belangrijk voor ons?Heb je een stuk of drie kernwaarden bepaald, dan is het zaak ze concreet te maken. Waaruit blijkt dat jullie persoonlijk, creatief of daadkrachtig zijn? Bedenk een aantal scenario’s en toets daar de kernwaarden aan. Bijvoorbeeld: Hoe gaan jullie te werk wanneer een klant belt? Hoe beleeft die klant jullie bedrijf?

Hoe kun je onderscheidend zijn met kernwaarden?  Ben je er dan? Nee! Met alleen mooie kernwaarden ben je namelijk niet onderscheidend. Elke dienstverlener wil immers betrouwbaar en klantgericht zijn. Het is de kunst om de gekozen kernwaarden op praktische wijze te vertalen naar onderscheidend gedrag (op de werkvloer). Wat betekent creativiteit of daadkracht voor jouw bedrijf? Hoe laat je de kernwaarden terugkomen in je marketingcommunicatie, bedrijfsprocessen, klantbenadering en gedrag van medewerkers? Daarmee kun je het verschil maken! En daarmee laat je kernwaarden functioneren als een ethisch kompas voor je organisatie.  

Ik ben benieuwd wat de kernwaarden in jouw bedrijf zijn. Wat maakt jullie uniek en wat is jullie kompas?

Met een heldere kernboodschap zorg je ervoor dat jouw dienst of product onderscheidend is. Is het zo makkelijk? Ja eigenlijk wel. Alleen moet je die kernboodschap dan natuurlijk wel hebben en zo kunnen formuleren dat hij goed overkomt! Die kernboodschap moet bovendien oprecht zijn. Echt bij jou en je bedrijf passen. En hij moet de ‘kapstok’ zijn waaraan je al je communicatie uitingen kunt ophangen. En dát maakt je merk sterk, zichtbaar en onderscheidend.

Hoe kom je tot de kernboodschap?   Okay, hoe kom je tot die kernboodschap?! Ik ben daar de afgelopen twintig jaar (!) mee bezig geweest. Bewust en onbewust. In theorie én in praktijk. Je kunt dus wel stellen dat ik er een flinke studie en ‘praktijkstage’ op heb losgelaten. Die ervaringen en inzichten heb ik samengebracht in een tweetal workshops die je (met je team) bij mij kunt volgen. Neem vooral contact met me op als je dit wilt of hier vragen over hebt!

Durf je nog te dromen?   Maar om je alvast aan het denken te zetten en je in de richting van jouw kernboodschap te brengen, kun je in gedachten terug gaan naar je ware kern. Let op, hier is niks zweverigs aan! Denk gewoon aan je dromen die je had toen je ooit aan je baan of bedrijf begon. Waarom wilde je dat? Waarom doe je wat je doet? Ter inspiratie kun je het filmpje van Simon Sinek bekijken waarin hij je vertelt waarom bepaalde bedrijven succesvol zijn en andere niet.

Blijft jouw bedrijf overeind in deze coronacrisis? Dat is natuurlijk afhankelijk van vele factoren. Een sterke merkidentiteit is er zeker één. Want dat helpt je merk onderscheidend te zijn. Bovendien kun je er consistenter en eenduidiger door communiceren en dus de doelgroep beter bereiken. Maar hoe realiseer je een dusdanige brand identity?

Wijze of Rebel?  In eerdere blogs had ik het al over essentie; de kernboodschap. Een merk komt namelijk van binnenuit. Hiermee bedoel ik dat je een drijfveer hebt waarom je doet wat je doet (de WHY). De kernboodschap en kernwaarden geven focus aan je merk. En daarmee tevens aan de positionering, communicatie, etc. Om ervoor te zorgen dat je merk ook nog eens super herkenbaar is voor je doelgroep, geef je het een karakter. Net zoals een mens. Want stel dat jouw merk een persoon is, wat zou zijn karakter dan zijn? Is hij een held, een onderzoeker, een rebel of een wijze?

Archetype geeft karakter   Met behulp van twaalf archetypen, bedacht door psycholoog en filosoof Carl Gustav Jung, kun je het karakter van je merk definiëren. Deze archetypen zijn persoonlijkheidstypen die staan voor menselijke drijfveren. Juist door je merk met een archetype te verbinden, geef je het karakter en persoonlijkheid. Denk aan het merk Nintendo, dat als archetype de Gangmaker (Jester) heeft. Of Nike met de Held (Hero) als archetype. Consumenten die zich aangesproken voelen tot zo’n archetype zijn sneller geneigd een aankoop te doen!

Doeltreffende communicatie   Het bepalen van het juiste archetype voor je merk is niet eenvoudig, wel doeltreffend. Bedenk dat de keuze impact heeft op tone-of-voice, look & feel en alle communicatiestrategieën- en uitingen. Waar Greenpeace opereert vanuit de heldenrol, zet Sea Shepherd zich als rebel neer. Terwijl ze allebei hetzelfde doel nastreven: het milieu redden. Met hun karakters spreken ze elk een andere doelgroep aan. Een archetype helpt je dan ook te onderscheiden van de concurrentie.

Workshop    Wil je meer weten over archetypen en wat zij voor jouw merk kunnen betekenen? Reserveer dan mijn workshop ‘Karaktervol merk’ (op 1,5 meter afstand bij kleine groep of eventueel online). Ik help je met het vinden van het voor jouw merk juiste archetype en de mogelijke uitingen hierbij. Meer informatie? Mail naar: info@verhaalmetpit.nl

Hoe schrijf je een goede zakelijke tekst? Nu in onzekere tijden door het coronavirus, maar ook normaliter, kom ik het regelmatig tegen. Ik heb het over zakelijke communicatie die kraak noch smaak heeft. Erger nog, de teksten zijn een samenraapsel van wollige woorden. Het resultaat is dat de lezer steeds verder van de kern van het verhaal afdrijft.

Eenvoudige taal Helaas gaan mensen vaak moeilijke en stijve taal gebruiken bij het schrijven van zakelijke teksten. Maar waarom? Die gecompliceerde, wetenschappelijk klinkende zinnen lijken misschien intelligent, maar leesbaar zijn ze niet. En als je het niet eenvoudig kunt uitleggen, snap je het zelf niet, zei Albert Einstein al. Mijn advies: schrijf gewoon zoals je praat.

Kernboodschap geeft focus Maar ja, hoe doe je dat, schrijven zoals je praat. En waar begin je? Allereerst kan een goede zakelijke tekst niet los staan van een doordachte en overtuigende kernboodschap. Vraag jezelf dus eerst af wat je wil gaan vertellen en aan wie. En waarom? Kortom: boodschap, doelgroep, doel! Zelfs wanneer je tijdens een crisis zoals deze pandemie weinig tijd hebt voor je teksten, dien je de kernboodschap toch goed voor ogen te hebben.

Vervolgens moet je tekst logisch en helder opgebouwd zijn. Dat wil zeggen met een inleiding, middenstuk en afsluiting. Het is daarom handig vooraf na te denken over wat je in deze drie gedeeltes wil communiceren.

Schrijftips voor zakelijke teksten Vervolgens is het zaak die boodschap op een vlotte en overtuigende manier op papier te zetten. Deze tips helpen je daarbij:  

  • Verzin een pakkende titel;
  • Deel je tekst op in korte alinea’s;
  • Zet er aansprekende ‘koppen’ boven;
  • Schrijf actief (mijd de lijdende vorm);
  • Formuleer korte, duidelijke zinnen;
  • Maak het concreet (leg uit met behulp van voorbeelden en/of vergelijkingen);
  • Verplaats je in de lezer (houd hem in gedachten als je schrijft);
  • Vat je tekst in de laatste alinea samen en formuleer de conclusie(s). 

Je publiek echt bereiken Ook -nee juist!- in crisistijd is helder communiceren vanuit je essentie belangrijk. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Of loop je vast bij het snel en bondig formuleren? Schroom dan niet contact met mij op te nemen (info@verhaalmetpit.nl), ik help je graag. En dat kan op afstand.

Een catchy website met pakkende content, dat wil iedereen wel! We weten immers allemaal hoe belangrijk zo’n online presentatie van je onderneming is. Want bezoekers beslissen in enkele seconden (!) of die presentatie ze aanspreekt. Goede content is dus essentieel. Maar wat is goede content eigenlijk?

Zo schrijf je een goede webtekst Elke ondernemer die tot doel heeft online potentiele klanten te interesseren en informeren, maken met hun site de eerste indruk. Net als bij een eerste afspraakje, kan die indruk maar beter goed zijn. Dat betekent er fabuleus uitzien en zinnige teksten hebben, zodat je een verpletterende entree maakt. En let op: geen trucjes. Vertel een eerlijk verhaal. Serieus, een eerlijk verhaal? Ja echt. Dat wil niet zeggen dat je het niet aantrekkelijk mag maken. Juist goed, een beetje jeu erin, want je moet de lezer prikkelen, raken en overtuigen.

Wat zijn de gouden regels voor pakkende online teksten?  

  • Communiceer een kernboodschap (wat is de essentie van je onderneming?)
  • Formuleer korte zinnen (raak je lezer niet kwijt)
  • Schrijf actief (mijd ‘zullen’ en ‘worden’)
  • Houd alinea’s kort met duidelijke koppen (dat leest gewoon lekker weg)
  • Verdiep je in de vraag van de klant en schrijf daar je tekst op (dus geen gewauwel over wat je allemaal doet en kan; user first in plaats van we first)
  • Gebruik de ik- of wij-vorm (jij vertelt immers hoe je het probleem van de klant oplost)
  • Mijd vaktaal (je lezer moet snappen wat je zegt)
  • Stop de ‘over ons’ pagina niet in een verdomhoekje (dit is een van de belangrijkste pagina’s!)

Leesbare content En dan nog dit: wees niet bang om je copy vlot en persoonlijk te maken. Bedenk wat je zelf graag leest. Zijn dat zakelijke, onpersoonlijke teksten? Nee, vast niet. Durf dus origineel en persoonlijk te zijn. Mocht je denken ‘er is toch ook nog zoiets als SEO?’ Lees dan mijn blog ‘De waarheid over SEO.’

Succes met schrijven. Blijf je nu toch nog naar die knipperende cursor staren? Laat me weten waar je mee worstelt, ik help je graag op weg.

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dat wil zeggen online goed vindbaar zijn voor zoekmachines zoals Google. En ja, dat wil je natuurlijk met je website. Nu zijn er een hoop onzinverhalen over SEO. Dat je per se bepaalde zoekwoorden moet gebruiken en die veelvoudig moet herhalen bijvoorbeeld. Denk je dat je tekst daardoor leesbaar wordt? Nee dus. En leesbaarheid is nou juist waar Google op beoordeelt!

Wat zijn sterke SEO teksten? Hoe richt je jouw dienst- of productpagina’s dan in om SEO-proof te zijn? Mijn belangrijkste advies is om simpelweg goede content te schrijven gericht op de vraag die jouw klant heeft. Waar is jouw (potentiele) klant naar op zoek? Wat wil hij van jou? Beantwoord in je tekst die vraag. User first! En schrijf originele teksten: unieke content. Publiceer blogs over onderwerpen die met je dienst of product te maken hebben. Zoekmachines beoordelen sites namelijk op content die antwoord geeft op specifieke zoekvragen.

De techniek omtrent SEO Wat kun je nog meer doen om gezien te worden door zoekmachines? Nou, ga eens na wat jij een fijne website vindt. Waarschijnlijk eentje die veilig, snel en prettig in gebruik is. Daar houden je bezoekers net zo goed van. En zoekmachines dus ook!

Lekker smoelen Het oog wil ook wat. Leesbaarheid van je online pagina’s heeft daarom zowel te maken met teksten die lekker leesbaar zijn alsook met de algehele opmaak. Zorg daarom dat alles er goed uitziet én dat de afbeeldingen of filmpjes die je plaatst niet loeigroot zijn. Zoekmachines maak je niet blij met een pagina die lang aan het laden is. En je bezoeker ook niet.

Inzicht in customer journey Met alleen SEO red je het niet. Want er kunnen wel enorm veel bezoekers naar je site komen, als niemand uiteindelijk overgaat tot aankoop van jouw dienst of product schiet je er nog niks mee op. Denk daarom na over wat er gebeurt als iemand op je site komt. Hoe verloopt de zogenaamde customer journey? Je site moet zo ingericht zijn dat je de bezoeker ‘trechtert’ (funnel). Misschien zijn niet alle lezers van je site of blogs jouw ideale klanten. Door de denkbeeldige trechter houd je de juiste -voor jou interessante- bezoekers over en die leid je naar aankoop van je dienst of product. Een handige ‘tussenstop’ voor bezoekers is bijvoorbeeld de mogelijkheid om in te schrijven op je nieuwsbrief of whitepaper.

Linke linkjes Tot slot is er nog SEO linkbuilding. Eenvoudig gezegd betekent dit dat zoekmachines bekijken hoe en hoe vaak websites linken naar jouw website; externe links dus. Maar let op, hier zijn veel trucjes in omloop die niet werken. Wat dan wel? Ook hier geldt weer dat goede content het allerbelangrijkst is. Wanneer je inhoud goed is, zowel in tekst als beeld, gaan websites vanzelf naar je linken.

Conclusie Met goede content is jouw SEO gegarandeerd. Schrijf vanuit je essentie, vertel waarom je doet wat je doet, verplaats je in je klant en reik hem jouw oplossing aan. Blijf continu verscherpen, vernieuwen en verbeteren. Werk aan jezelf, investeer in jezelf (en dus in je onderneming) en doe dat ook met je content. Dat maakt het ondernemen inspirerend, uitdagend en winstgevend.

Contact

Contact maken is de basis van alle communicatie! En contact met leuke mensen is meestal enorm inspirerend. Wil je weten of ik jouw verhaal kan vertellen? Heb je behoefte aan iemand die de kern van je bedrijf zichtbaar maakt? Iemand die goede content kan leveren in de vorm van blogs, persberichten, webteksten, interviews of andere artikelen? Contact me via mail info@verhaalmetpit.nl of bel 06 4040 7139

Tekst- en communicatiebureau Verhaal met Pit
Ivanka Berretty-Eggly
d'Yserinckweg 134
Vijfhuizen