Blogs over Communicatie

Ik kan lang en breed praten over communiceren. Uitweiden over hoe mooi het is, en hoe moeilijk het ons soms afgaat. Ondanks dat communicatie eigenlijk heel simpel is. Eén ding is zeker: wanneer je communiceert vanuit je essentie, bereik je altijd je doel. Dat geldt ook voor zakelijke communicatie.

Je bedrijfsverhaal wil je goed overbrengen. Hoe je dat online het beste doet, vertel ik je in dit blog. Lezen maar dus!

Schrijf webteksten voor de bezoeker     Allereerst: verplaats je in je bezoeker. Vraag je af waarom hij op je site komt. Wat wil hij daar vinden? Welk probleem ga je voor hem oplossen? En wat is zijn gebruikerservaring bij je site? UX staat voor User Experience. UX Writing is dus niets anders dan schrijven voor de bezoeker. Let op, dat betekent dat je antwoord geeft op zijn vraag. Kruip daarom in zijn huid.

Je websitebezoeker over laten gaan tot actie     Een scrollende bezoeker die je site via de ‘achterdeur’ weer verlaat wil je niet. Doel is de bezoeker over te laten gaan tot actie. Dat kan zijn een offerte aanvragen, contact met je opnemen, zich aanmelden voor een nieuwsbrief of overgaan tot aankoop van een dienst of product. Gebruiksvriendelijkheid heeft daarom ook te maken met hoe gericht en snel de bezoeker vindt wat hij wil vinden. En hoe goed jij hem overtuigt om naar de ‘actieknoppen’ te gaan.

Hoog scoren in Google     Behalve de bezoeker wil je ook zoekmachines overtuigen. Dat doe je door teksten te schrijven die SEO én toch lezersvriendelijk zijn. Gebruik de juiste zoektermen en zorg dat je copy pakkend en scanbaar is. Onthoud dat een sitebezoeker binnen enkele seconden beslist of hij verder klikt of weggaat. Zie ook mijn eerdere blogs 4 tips om te schrijven voor het web en de waarheid over seo.

Laat je webtekst schrijven door een expert     Worstel je met je kernboodschap of het helder en beknopt verwoorden van je bedrijfsverhaal? Of heb je gewoon geen tijd of zin om je webteksten te schrijven? Stuur dan een mail naar info@verhaalmetpit.nl en de hulptroepen zijn onderweg!

 

 

 

Wat is de identiteit van jouw merk of onderneming? En wat is merkidentiteit eigenlijk? Je komt ook wel de term corporate identity tegen, of purpose marketing. Letterlijk: betekenis geven aan je merk. En daar draait het om!

Betekenisvol merk    Weet je waarom je merk (of onderneming) doet wat het doet, dan bied je meerwaarde die verder gaat dan winst maken. Merken die vanuit hun purpose werken hebben maatschappelijke betekenis; ze willen de omgeving positief beïnvloeden. In mijn workshops die ik aan ondernemers geef, haal ik voorbeelden aan zoals Coolblue en Tony’s Chocolonely. Zij hebben een sterke merkidentiteit en streven naar een positieve impact, namelijk klantgerichtheid (alles voor een glimlach) bij Coolblue, en een slaafvrije chocolademarkt bij Tony’s.

Zeggen en waarmaken    Coolblue zegt niet alleen klant- en servicegericht te zijn, maar laat dat ook overal zien. Als je hun televisiereclames en productvideo’s bekijkt of hun vacatureteksten leest, krijg je een glimlach op je gezicht. Als je ooit iets besteld hebt bij Coolblue weet je dat ze daadwerkelijk een goede service geven. Ze doen niet moeilijk over ruilen, terugzenden of het omhoog tillen van je bestelde witgoed als je niet op de begane grond woont.

Tony Chocolonely heeft zich zeer herkenbaar in de markt gezet met de vrolijke wikkels, repen die in ongelijke brokken zijn verdeeld (zoals de cacaobranche) en gekke, gewaagde smaakcombinaties. Zo proberen zij op een positieve manier aandacht te vragen voor een serieus probleem. Ook hun slogan ‘crazy about chocolate, serious about people’ geeft dit helder weer. Maar hoe pas je dit toe op jouw merk of organisatie? Ik geef je een aantal tips.

Geen eenheidsworst    Werk en communiceer vanuit de betekenis van je onderneming of merk (de why), want daarmee vergroot je jouw onderscheidend vermogen. Je concurreert dan namelijk niet op productniveau maar je onderscheidt je op merkniveau: Je onderscheidende boodschap maakt je merk uniek ten opzichte van andere merken of organisaties die precies hetzelfde doen. Op die manier heb je in al je uitingen een herkenbaar én onderscheidend verhaal dat aansluit bij je publiek. Het adagium van mijn onderneming ‘Make Stories Not War’ is hierop gebaseerd. Lees ook mijn blog ‘Steek je kop boven het maaiveld uit’ als je meer hierover wilt weten.

Inspirerend en aantrekkelijk zijn    Zorg dat je als merk echt ergens voor staat. Mensen voelen zich meer geïnspireerd en aangetrokken tot sterke merken die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Denk maar eens aan KWF, Dopper, Tesla etc. Die aantrekkingskracht geldt voor zowel klanten als medewerkers en andere betrokkenen. Een vraag die je jezelf kan stellen is: Als geld verdienen niet nodig was, wat zou ik dan met mijn merk doen? Zo ontdek je de authentieke waarde. En bedenk dat een bijdrage leveren niet groots en meeslepend hoeft te zijn. Uitblinken in goede service zoals Coolblue doet, geeft immers ook een positief effect.

Hulptroepen inschakelen    Kun je wel wat hulp gebruiken bij het vaststellen van je merkidentiteit en het neerzetten van je onderscheidende verhaal? Kom in actie, stuur gewoon een mailtje naar info@verhaalmetpit.nl.

 

 

 

Vind je het lastig te schrijven voor het web? Dan ben je niet de enige. Want je boodschap digitaal onder woorden brengen is een kunst op zich. Hoe schrijf je een webtekst die past bij je organisatie en tevens je doelgroep aanspreekt, motiveert en activeert? Ik geef je vier tips.

1. Wat zoekt de bezoeker op je site?     Verplaats je in de webbezoeker. Waarom komt hij op jouw site? Hij heeft een vraag of probleem dat hij wil oplossen. Schrijf daar dus naar! Zorg dat je de webbezoeker optimaal van dienst bent.

2. De omgekeerde piramide     Begin met de kernboodschap. Want mensen lezen een pagina scannend, in een F-vormig patroon. Dat betekent dat je direct met de belangrijkste informatie over de brug moet komen. Om je tekst lekker scanbaar te maken, zorg je voor voldoende witruimte tussen de alinea’s, maak je gebruik van tussenkopjes die aansprekend en duidelijk zijn, en geef je opsommingen weer met bullets.

3. Schrijf een levendige tekst     Houd het kort, bondig en actief (geen lijdende vorm). Laat (teveel) jargon en nietszeggende woorden achterwege. Geef concrete voorbeelden.

4. SEO schrijven     Zorg dat zoekmachines als google je kunnen vinden. Dat doe je allereerst door goede content te schrijven met behulp van de tips hierboven. Daarnaast moet het technische gedeelte ook op orde zijn. Denk aan metatags, linkbuilding en de laadsnelheid en veiligheid van je website. Schakel eens een technisch SEO specialist in om dit voor je site te optimaliseren.

Succes met het schrijven van jouw webteksten!

Dat je als bedrijf een goed verhaal moet hebben, mag ondertussen duidelijk zijn. Niemand zit immers te wachten op een saai, glad of fake relaas doorspekt met technische details. Verpak je de boodschap in een spannend of ontroerend verhaal, dan roept dat meer empathie op bij de toehoorder. Bovendien identificeert die toehoorder zich zo sneller met het bedrijf of merk dat het verhaal vertelt. Want een verhaal sleept je mee; je voelt de emoties, hoort de geluiden en ruikt de geuren. Dat geldt ook op zakelijk vlak. Wist je dat zo’n 95% van de aankopen gedreven zijn door emotie? “We moeten aan storytelling doen!” hoor ik ondernemers dan ook vaak roepen. Storytelling bestaat al eeuwen en werd jaren geleden opeens een term die inmiddels niet meer weg te denken is uit de marketingcommunicatie branche. Het is een krachtig middel geworden in contentmarketing. Als je het goed gebruikt althans. Maar helaas past lang niet iedereen storytelling op de juiste wijze toe. Het is en blijft een gave om mooie verhalen te kunnen vertellen. Laat staan op papier te zetten. En natuurlijk moet je eerst dat goede verhaal zien te vangen! En dan nog is het niet genoeg, want het goede verhaal moet ook nog eens inspireren, motiveren én blijven hangen. Ga er maar aan staan.

Neem je klant mee op een geweldige reis    Laat ik nog even toelichten wat storytelling betekent: Het gaat om het vertellen van een verhaal waardoor je je prospects en klanten als het ware mee op reis neemt. In plaats van ze onder te dompelen in feiten, statistieken en rechttoe rechtaan teksten (boring!), vertel je het verhaal van je onderneming op zo’n manier dat het bijblijft en dat je jouw toehoorders er deelgenoot van maakt. Het is van belang dat je dat goede verhaal via meerdere kanalen de ether in gooit. Denk aan je website, je social media en je offline uitingen. Al die kanalen moeten met elkaar in verbinding staan, pas dan is de cirkel rond en zorg je ervoor dat het verhaal beklijft. Vooraf dien je goed na te denken over hoe, waar en wanneer je jouw verhaal naar buiten brengt! Het is namelijk niet zo dat wanneer de content er is, de klanten vanzelf toestromen.

Verzamel verhalen in jouw organisatie    Hoe vind je jouw verhaal? Allereerst door vanuit een denkbeeldig helikoptertje naar jouw onderneming te kijken. De dingen die jij allemaal vanzelfsprekend vindt aan je bedrijf, zijn dat misschien voor buitenstaanders niet. Bedenk wat en vooral waarom je doet wat je doet. En welke bijdrage levert dit aan jouw potentiële klanten? Mensen willen weten wat jij hen te bieden hebt. Geen verkooppraatjes dus. En geen uiteenzettingen over cijfers. Houd dat in gedachten bij je storytelling! Ga op zoek naar de verhalen in je bedrijf. Niet alleen bij jezelf, maar ook bij je medewerkers. Vraag wanneer zij voor het laatst trots waren op hun werk of het bedrijf. Je zult zien dat het veelal momenten zijn waarop jullie als bedrijf een wezenlijke bijdrage aan iets of iemand leverden.  

Wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf?    Maar hoe ga je nu verder dan de opsomming van droge feiten? Of de opsomming van je USP’s? Maar al te vaak vertellen ondernemers dat ze betrouwbaar, loyaal en professioneel zijn en praten over wat ze doen en kunnen. Dat kan allemaal waar zijn, toch klinkt het voor de potentiële klant nietszeggend, want dit roept bijna elke ondernemer. Loze teksten dus, terwijl jouw bedrijf misschien wel echt uitblinkt in loyaliteit of betrouwbaarheid. Wanneer je die toegevoegde waarde verpakt in een pakkend verhaal geef je betekenis aan loze termen en kun je jouw toegevoegde waarde daadwerkelijk laten zien.

Een verhaal wekt emoties op    Denk eens terug aan spannende leesboeken of mooie sprookjes die je (vroeger?) las. In die verhalen zat altijd wel een held. Iemand die iets goeds deed voor de wereld, ondanks tegenslagen die hij te verduren kreeg. Zo kun je jouw bedrijf ook bekijken: een held met een uitdaging die op reis gaat. Tijdens de reis krijgt hij te maken met tegenslagen en problemen, maar hij overwint die en komt er sterker uit. Met nieuwe inzichten. Met dat laatste geef je jouw toehoorders een inkijkje in een rooskleurig toekomstbeeld mee. Gaan ze in zee met jou, dan staat hun dat ook te wachten! Een simpel voorbeeld: Red Bull geeft je vleugels. In elke reclame van Red Bull krijg je dezelfde ‘story’ te zien en weet het merk dezelfde emotie op te wekken, namelijk dat je een sterk en energiek gevoel krijgt als je Red Bull drinkt. 

Voorbeelden vertellen een verhaal    Een handig hulpmiddel bij storytelling is het aanhalen van voorbeelden. Gebruik concrete cases uit de praktijk. Vertel hoe je ze hebt opgelost. Of laat klanten aan het woord die hun ervaringen delen hierover. Laat ze vertellen voor welke uitdaging ze stonden en hoe jij dat met jouw bedrijf hebt aangepakt. Dat spreekt tot de verbeelding. Soms is het handig je verhaal kracht bij te zetten door het uit te beelden in een filmpje. Mensen kijken graag naar inspirerende video’s. Blijf wel je kernwaarden sterk in het oog houden. Met andere woorden: zijn je kernwaarden energiek, sportief en informeel, kies dan beeld dat hier bij aansluit. Zorg dus voor consistente uitingen zodat je geloofwaardig en herkenbaar overkomt.  

Zelf aan de slag met storytelling     Heb je inspiratie nodig om jouw verhaal te ‘vangen’ en verwoorden? Bekijk eens de storytelling van LEGO of Tony Chocolonely. Denk je nu ho eens even, zo’n mooi verhaal en marketingbudget heb ik niet! Wees gerust, het kan ook met kleinere verhalen en budgetten. Wees gewoon creatief. Denk in emoties en begin bij het waarom van je organisatie: de ‘why’. Tip: blijf niet hangen in algemene begrippen (zoals: professioneel, innovatief en servicegericht) maar graaf diep tot je bij de kern bent. En bij voorkeur doe je dit niet in je ivoren torentje. Het achterhalen van de essentie van je organisatie doe je met z’n allen. Vervolgens is het van belang dat je de kern helder formuleert. Dat wil zeggen kort en bondig. En last but not least: onthoud dat de ‘why’ laat zien wat de bezieling van je organisatie is. Dat gaat niet over winst maken, dat is slechts een doelstelling. Heb je hulp nodig in dit proces en in het vangen en verwoorden van je verhaal? Stuur een mailtje naar info@verhaalmetpit.nl.

    

Ondernemers die hun online content op orde hebben behalen meer winst!

Hoe blikken we terug op 2020 als het gaat om marketing communicatie? Covid-19 heeft ondernemers ertoe gedwongen te kijken naar wat er anders kan en moet. Dat betekent online (nog) beter zichtbaar zijn met de juiste content. Hoe? Door focus te hebben op je kernboodschap en toegevoegde waarde. En door je organisatie een herkenbaar gezicht te geven.

Betrouwbaar & aantrekkelijk     Mijn voorspelling is dan ook dat ondernemers die hun kernboodschap in 2021 consistent uitdragen, succesvoller zullen zijn. Maar wat is dat eigenlijk, een kernboodschap? Vraag jezelf af wat je in het komende jaar wil communiceren aan de wereld over je product of dienst als dat maar één zin mag zijn. Dát is je kernboodschap! Het vergt tijd, creativiteit en zelfreflectie om tot de kernboodschap te komen. Maar als je ‘m hebt en helder en aantrekkelijk formuleert, ben je al een heel eind. Als je weet waarom je iets doet, kun je het overbrengen op de buitenwereld. En doe je dat goed, dan creëer je een betrouwbaar, aantrekkelijk en herkenbaar merk.

Bouw aan je brand personality    Focus geeft houvast, iets dat we nu hard nodig hebben. Net als betrouwbaarheid en herkenbaarheid. Daarom is het van belang dat je de kernboodschap consistent, dus overal op dezelfde manier, communiceert. In tone of voice, beeld en karakter. In webteksten, blogs en social media. Want pas dan draagt het op een juiste manier bij aan je brand personality en kan niemand meer om je heen!

Storytelling vanuit het DNA van je organisatie    We zullen in 2021 tevens een grotere nadruk zien in contentmarketing op de toegevoegde waarde van een bedrijf. Daarmee bedoel ik dat ondernemers met hun content meer gaan inspelen op dat waar hun klanten en prospects behoefte aan hebben. Vertel dus niet wat je maakt. Maar kom met een goed verhaal, vanuit de essentie van je organisatie, dat vertelt wat jij met je bedrijf mogelijk maakt.

Succes en alle goeds voor 2021!

De ‘over ons’ (of ‘over mij’) pagina op een website is een goed bezochte. Toch geven ondernemers die pagina vaak niet de aandacht die hij verdient. Als je bedenkt dat het de plek is waar je jouw bedrijf een gezicht geeft en waar je conversies mee kunt behalen, is het een gemiste kans als je dat niet benut. Met een goede ‘over ons’ pagina onderscheid jij je van de concurrentie en trek je mensen over de streep om met jou in zee te gaan. Hoe? Ik geef je drie tips:

Houd het persoonlijk    Waar je NIET over moet schrijven op een ‘over ons’ pagina is je product of dienst. De bezoeker is namelijk al geïnteresseerd daarin en wil nu meer weten over het bedrijf erachter. En dat bedoel ik letterlijk. Plaats een foto van jezelf of je team (weg met de onpersoonlijke stockfoto’s!), dat straalt tevens vertrouwen uit. De ‘over ons’ pagina is persoonlijk, dus schrijf dan ook zo. Je kunt de bezoeker meenemen in een verhaal. Vertel wat je drijfveren zijn, waarom je doet wat je doet. Doe het zo dat het boeiend is voor je bezoekers.

Stel de bezoeker centraal    Het draait nog steeds om de bezoeker, hoe gek dat misschien ook klinkt op een ‘over ons’ pagina. Maar jij wilt je bezoeker overtuigen van je expertise. Speel dan ook in op de behoefte van je potentiële klant. Laat zien dat jij zijn probleem of vraag begrijpt en dat je de oplossing daarvoor hebt. Kortom, vertel wat je toegevoegde waarde is! 

Call to action    Dit wordt vaak vergeten en is nou juist essentieel. Ook hier wil je immers dat de bezoeker tot actie overgaat. Welke actie dat is, bepaal je zelf. Wil je dat hij contact opneemt, zich inschrijft op je nieuwsbrief, zijn feedback geeft of je blogs leest? Bedenk welk conversie element voor jou belangrijk is.

Bonustip: plaats behalve tekst een korte video op de ‘over ons’ pagina. De bezoeker heeft dan nog een aansprekende optie om kennis met je bedrijf te maken.

 

 

 

 

Vertelt de website van je bedrijf waarom jouw dienst of product onderscheidend is? En dan bedoel ik dus niet dat je loze kreten over deskundigheid, betrouwbaarheid en kwalitatief hoogstaande producten gebruikt. Want wees eerlijk, dat zegt toch iedereen. Het maakt niet uit of je een huisartsenpraktijk, een winkel in elektronische apparatuur of een hoveniersbedrijf hebt, het gaat om dat wat jouw ‘toko’ onderscheidt van collega’s in dezelfde branche.

Welk voordeel biedt jij je klant?                                                          Dat kan ‘m zitten in de werkwijze, benadering van klanten, je kennis en ervaring, de klein- of juist grootschaligheid, enzovoorts. Het benoemen daarvan is niet eens het meest relevant, het is de uitleg die je eraan geeft die het verschil maakt. Door je onderscheidende vermogen, of je USP’s, op een juiste manier uit te leggen, trek je de aandacht van de potentiële klant. Hij ziet er iets in, namelijk de oplossing voor zijn probleem! Of dat nu een pijnlijke knie, een kapotte laptop of een overwoekerde tuin is.

Hoe vind je het onderscheidend vermogen van je bedrijf?                In de praktijk merk ik regelmatig dat ondernemers niet verder komen dan ‘wij zijn de goedkoopste’, ‘wij zijn heel ervaren’ of ‘wij hebben een groot assortiment’. Zonde, want ze denken daar een grote doelgroep mee te bereiken, terwijl het tegenovergestelde waar is. Durf authentiek te zijn! Probeer met de blik van een buitenstaander naar je bedrijf te kijken. Het kan zijn dat de onderscheidende kenmerken van je bedrijf voor jou zo vanzelfsprekend zijn, dat je ze niet opmerkt. Kun je zelf echt niet bedenken wat jouw bedrijf onderscheidend maakt? Vraag het dan eens aan je klanten. En maak dat authentieke onderscheid vervolgens heel concreet. In je webteksten mag je niet vrijblijvend zijn. Vertel wat de toegevoegde waarde van je bedrijf is! Zo bouw je een sterk merk op én een voorsprong op je concurrenten.

 

Je weet wel zo ongeveer wat je wilt vertellen over je bedrijf. Maar als je de woorden op papier zet, komt het toch niet over zoals je zou willen. Herken je dit? Dat is niet vreemd. Meer ondernemers worstelen hiermee of komen door de waan van de dag er niet aan toe om daar rustig voor te gaan zitten. Je bent immers gefocust op het runnen van je bedrijf.  Toch is jouw verhaal ontzettend belangrijk om te delen. Overal, on- en offline! Je verhaal moet aantrekkelijk, overtuigend, beknopt en helder zijn. Hoe doe je dat? Ik geef je een belangrijke tip.

Houd het bondig! Dit is voor veel mensen lastig. Maar bedenk dat we overspoeld worden met informatie. Om indruk te maken in die brij van prikkels kun je dus maar beter to the point zijn. Verwoord daarom in één zin waar jouw bedrijf voor staat. Het is je openingszin. Jouw eerste indruk. Dat kan zijn op je website, maar ook in een digitale netwerksessie. Die zin moet raken en uitnodigen tot verder lezen of nader contact.

Door te melden wat je bedrijf doet, zul je niet veel mensen raken. Je maakt meer indruk als je vertelt waarom je iets doet. Huh? Om geld te verdienen toch. Ja tuurlijk, dat ook. Maar als je iets doet enkel voor het geld, houd je dat waarschijnlijk niet lang vol. Bovendien is het niet aantrekkelijk voor anderen. Je doet (hopelijk) iets waar je voldoening en motivatie uithaalt. Vraag jezelf af welke bijdrage je bedrijf levert en welke impact dat heeft. Ook dat kun je beknopt formuleren. Houd deze zin in gedachten: Ik… (bijdrage) zodat… (impact). Je zult zien dat je verhaal beter aanslaat en beklijft bij je toehoorder of lezer wanneer je het op deze manier opbouwt.

Ik ben benieuwd naar jouw verhaal!

Hoe formuleer je de juiste kernwaarden? En wat heeft het nou eigenlijk voor nut? Eén ding is zeker: gewoon een paar kernwaarden ‘verzinnen’ zonder je medewerkers er bij te betrekken is volstrekt zinloos. Wat dan wel?

Wat zijn kernwaarden?  Kernwaarden zijn de drijfveren die laten zien waar je bedrijf voor staat. Wanneer de kernwaarden helder zijn, kun je makkelijker strategische beslissingen nemen. Je hebt er bij voorkeur drie tot vijf die de bedrijfscultuur in één oogopslag duidelijk maken. Ze zijn misschien wel de belangrijkste waarden binnen je bedrijf. Voorbeeld: Wij zijn persoonlijk, creatief en daadkrachtig.

Wat is de mentaliteit van je bedrijf?  Over kernwaarden bestaan best wat misverstanden, merk ik in de praktijk. In de workshops die ik bij bedrijven geef zie ik dat mensen kernwaarden formuleren die uitdragen wat zij graag wíllen zijn. Verleidelijk natuurlijk, maar je schiet er niets mee op. Kernwaarden zijn er namelijk al in je bedrijf. Het is hoe je bent als je op je best functioneert: de mentaliteit binnen je bedrijf. Ze moeten dus niet ambitieus zijn, maar de huidige situatie weerspiegelen.

Kernwaarden op de werkvloer  De beste manier om te achterhalen wat de kernwaarden binnen jouw bedrijf zijn is door met elkaar in gesprek te gaan. En stel jezelf de vraag: Wat is belangrijk voor ons?Heb je een stuk of drie kernwaarden bepaald, dan is het zaak ze concreet te maken. Waaruit blijkt dat jullie persoonlijk, creatief of daadkrachtig zijn? Bedenk een aantal scenario’s en toets daar de kernwaarden aan. Bijvoorbeeld: Hoe gaan jullie te werk wanneer een klant belt? Hoe beleeft die klant jullie bedrijf?

Hoe kun je onderscheidend zijn met kernwaarden?  Ben je er dan? Nee! Met alleen mooie kernwaarden ben je namelijk niet onderscheidend. Elke dienstverlener wil immers betrouwbaar en klantgericht zijn. Het is de kunst om de gekozen kernwaarden op praktische wijze te vertalen naar onderscheidend gedrag (op de werkvloer). Wat betekent creativiteit of daadkracht voor jouw bedrijf? Hoe laat je de kernwaarden terugkomen in je marketingcommunicatie, bedrijfsprocessen, klantbenadering en gedrag van medewerkers? Daarmee kun je het verschil maken! En daarmee laat je kernwaarden functioneren als een ethisch kompas voor je organisatie.  

Ik ben benieuwd wat de kernwaarden in jouw bedrijf zijn. Wat maakt jullie uniek en wat is jullie kompas?

Met een heldere kernboodschap zorg je ervoor dat jouw dienst of product onderscheidend is. Is het zo makkelijk? Ja eigenlijk wel. Alleen moet je die kernboodschap dan natuurlijk wel hebben en zo kunnen formuleren dat hij goed overkomt! Die kernboodschap moet bovendien oprecht zijn. Echt bij jou en je bedrijf passen. En hij moet de ‘kapstok’ zijn waaraan je al je communicatie uitingen kunt ophangen. En dát maakt je merk sterk, zichtbaar en onderscheidend.

Hoe kom je tot de kernboodschap?   Okay, hoe kom je tot die kernboodschap?! Ik ben daar de afgelopen twintig jaar (!) mee bezig geweest. Bewust en onbewust. In theorie én in praktijk. Je kunt dus wel stellen dat ik er een flinke studie en ‘praktijkstage’ op heb losgelaten. Die ervaringen en inzichten heb ik samengebracht in een tweetal workshops die je (met je team) bij mij kunt volgen. Neem vooral contact met me op als je dit wilt of hier vragen over hebt!

Durf je nog te dromen?   Maar om je alvast aan het denken te zetten en je in de richting van jouw kernboodschap te brengen, kun je in gedachten terug gaan naar je ware kern. Let op, hier is niks zweverigs aan! Denk gewoon aan je dromen die je had toen je ooit aan je baan of bedrijf begon. Waarom wilde je dat? Waarom doe je wat je doet? Ter inspiratie kun je het filmpje van Simon Sinek bekijken waarin hij je vertelt waarom bepaalde bedrijven succesvol zijn en andere niet.

Blijft jouw bedrijf overeind in deze coronacrisis? Dat is natuurlijk afhankelijk van vele factoren. Een sterke merkidentiteit is er zeker één. Want dat helpt je merk onderscheidend te zijn. Bovendien kun je er consistenter en eenduidiger door communiceren en dus de doelgroep beter bereiken. Maar hoe realiseer je een dusdanige brand identity?

Wijze of Rebel?  In eerdere blogs had ik het al over essentie; de kernboodschap. Een merk komt namelijk van binnenuit. Hiermee bedoel ik dat je een drijfveer hebt waarom je doet wat je doet (de WHY). De kernboodschap en kernwaarden geven focus aan je merk. En daarmee tevens aan de positionering, communicatie, etc. Om ervoor te zorgen dat je merk ook nog eens super herkenbaar is voor je doelgroep, geef je het een karakter. Net zoals een mens. Want stel dat jouw merk een persoon is, wat zou zijn karakter dan zijn? Is hij een held, een onderzoeker, een rebel of een wijze?

Archetype geeft karakter   Met behulp van twaalf archetypen, bedacht door psycholoog en filosoof Carl Gustav Jung, kun je het karakter van je merk definiëren. Deze archetypen zijn persoonlijkheidstypen die staan voor menselijke drijfveren. Juist door je merk met een archetype te verbinden, geef je het karakter en persoonlijkheid. Denk aan het merk Nintendo, dat als archetype de Gangmaker (Jester) heeft. Of Nike met de Held (Hero) als archetype. Consumenten die zich aangesproken voelen tot zo’n archetype zijn sneller geneigd een aankoop te doen!

Doeltreffende communicatie   Het bepalen van het juiste archetype voor je merk is niet eenvoudig, wel doeltreffend. Bedenk dat de keuze impact heeft op tone-of-voice, look & feel en alle communicatiestrategieën- en uitingen. Waar Greenpeace opereert vanuit de heldenrol, zet Sea Shepherd zich als rebel neer. Terwijl ze allebei hetzelfde doel nastreven: het milieu redden. Met hun karakters spreken ze elk een andere doelgroep aan. Een archetype helpt je dan ook te onderscheiden van de concurrentie.

Workshop    Wil je meer weten over archetypen en wat zij voor jouw merk kunnen betekenen? Reserveer dan mijn workshop ‘Karaktervol merk’ (op 1,5 meter afstand bij kleine groep of eventueel online). Ik help je met het vinden van het voor jouw merk juiste archetype en de mogelijke uitingen hierbij. Meer informatie? Mail naar: info@verhaalmetpit.nl

Hoe schrijf je een goede zakelijke tekst? Nu in onzekere tijden door het coronavirus, maar ook normaliter, kom ik het regelmatig tegen. Ik heb het over zakelijke communicatie die kraak noch smaak heeft. Erger nog, de teksten zijn een samenraapsel van wollige woorden. Het resultaat is dat de lezer steeds verder van de kern van het verhaal afdrijft.

Eenvoudige taal Helaas gaan mensen vaak moeilijke en stijve taal gebruiken bij het schrijven van zakelijke teksten. Maar waarom? Die gecompliceerde, wetenschappelijk klinkende zinnen lijken misschien intelligent, maar leesbaar zijn ze niet. En als je het niet eenvoudig kunt uitleggen, snap je het zelf niet, zei Albert Einstein al. Mijn advies: schrijf gewoon zoals je praat.

Kernboodschap geeft focus Maar ja, hoe doe je dat, schrijven zoals je praat. En waar begin je? Allereerst kan een goede zakelijke tekst niet los staan van een doordachte en overtuigende kernboodschap. Vraag jezelf dus eerst af wat je wil gaan vertellen en aan wie. En waarom? Kortom: boodschap, doelgroep, doel! Zelfs wanneer je tijdens een crisis zoals deze pandemie weinig tijd hebt voor je teksten, dien je de kernboodschap toch goed voor ogen te hebben.

Vervolgens moet je tekst logisch en helder opgebouwd zijn. Dat wil zeggen met een inleiding, middenstuk en afsluiting. Het is daarom handig vooraf na te denken over wat je in deze drie gedeeltes wil communiceren.

Schrijftips voor zakelijke teksten Vervolgens is het zaak die boodschap op een vlotte en overtuigende manier op papier te zetten. Deze tips helpen je daarbij:  

  • Verzin een pakkende titel;
  • Deel je tekst op in korte alinea’s;
  • Zet er aansprekende ‘koppen’ boven;
  • Schrijf actief (mijd de lijdende vorm);
  • Formuleer korte, duidelijke zinnen;
  • Maak het concreet (leg uit met behulp van voorbeelden en/of vergelijkingen);
  • Verplaats je in de lezer (houd hem in gedachten als je schrijft);
  • Vat je tekst in de laatste alinea samen en formuleer de conclusie(s). 

Je publiek echt bereiken Ook -nee juist!- in crisistijd is helder communiceren vanuit je essentie belangrijk. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Of loop je vast bij het snel en bondig formuleren? Schroom dan niet contact met mij op te nemen (info@verhaalmetpit.nl), ik help je graag. En dat kan op afstand.

Een catchy website met pakkende content, dat wil iedereen wel! We weten immers allemaal hoe belangrijk zo’n online presentatie van je onderneming is. Want bezoekers beslissen in enkele seconden (!) of die presentatie ze aanspreekt. Goede content is dus essentieel. Maar wat is goede content eigenlijk?

Zo schrijf je een goede webtekst Elke ondernemer die tot doel heeft online potentiele klanten te interesseren en informeren, maken met hun site de eerste indruk. Net als bij een eerste afspraakje, kan die indruk maar beter goed zijn. Dat betekent er fabuleus uitzien en zinnige teksten hebben, zodat je een verpletterende entree maakt. En let op: geen trucjes. Vertel een eerlijk verhaal. Serieus, een eerlijk verhaal? Ja echt. Dat wil niet zeggen dat je het niet aantrekkelijk mag maken. Juist goed, een beetje jeu erin, want je moet de lezer prikkelen, raken en overtuigen.

Wat zijn de gouden regels voor pakkende online teksten?  

  • Communiceer een kernboodschap (wat is de essentie van je onderneming?)
  • Formuleer korte zinnen (raak je lezer niet kwijt)
  • Schrijf actief (mijd ‘zullen’ en ‘worden’)
  • Houd alinea’s kort met duidelijke koppen (dat leest gewoon lekker weg)
  • Verdiep je in de vraag van de klant en schrijf daar je tekst op (dus geen gewauwel over wat je allemaal doet en kan; user first in plaats van we first)
  • Gebruik de ik- of wij-vorm (jij vertelt immers hoe je het probleem van de klant oplost)
  • Mijd vaktaal (je lezer moet snappen wat je zegt)
  • Stop de ‘over ons’ pagina niet in een verdomhoekje (dit is een van de belangrijkste pagina’s!)

Leesbare content En dan nog dit: wees niet bang om je copy vlot en persoonlijk te maken. Bedenk wat je zelf graag leest. Zijn dat zakelijke, onpersoonlijke teksten? Nee, vast niet. Durf dus origineel en persoonlijk te zijn. Mocht je denken ‘er is toch ook nog zoiets als SEO?’ Lees dan mijn blog ‘De waarheid over SEO.’

Succes met schrijven. Blijf je nu toch nog naar die knipperende cursor staren? Laat me weten waar je mee worstelt, ik help je graag op weg.

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dat wil zeggen online goed vindbaar zijn voor zoekmachines zoals Google. En ja, dat wil je natuurlijk met je website. Nu zijn er een hoop onzinverhalen over SEO. Dat je per se bepaalde zoekwoorden moet gebruiken en die veelvoudig moet herhalen bijvoorbeeld. Denk je dat je tekst daardoor leesbaar wordt? Nee dus. En leesbaarheid is nou juist waar Google op beoordeelt!

Wat zijn sterke SEO teksten? Hoe richt je jouw dienst- of productpagina’s dan in om SEO-proof te zijn? Mijn belangrijkste advies is om simpelweg goede content te schrijven gericht op de vraag die jouw klant heeft. Waar is jouw (potentiele) klant naar op zoek? Wat wil hij van jou? Beantwoord in je tekst die vraag. User first! En schrijf originele teksten: unieke content. Publiceer blogs over onderwerpen die met je dienst of product te maken hebben. Zoekmachines beoordelen sites namelijk op content die antwoord geeft op specifieke zoekvragen.

De techniek omtrent SEO Wat kun je nog meer doen om gezien te worden door zoekmachines? Nou, ga eens na wat jij een fijne website vindt. Waarschijnlijk eentje die veilig, snel en prettig in gebruik is. Daar houden je bezoekers net zo goed van. En zoekmachines dus ook!

Lekker smoelen Het oog wil ook wat. Leesbaarheid van je online pagina’s heeft daarom zowel te maken met teksten die lekker leesbaar zijn alsook met de algehele opmaak. Zorg daarom dat alles er goed uitziet én dat de afbeeldingen of filmpjes die je plaatst niet loeigroot zijn. Zoekmachines maak je niet blij met een pagina die lang aan het laden is. En je bezoeker ook niet.

Inzicht in customer journey Met alleen SEO red je het niet. Want er kunnen wel enorm veel bezoekers naar je site komen, als niemand uiteindelijk overgaat tot aankoop van jouw dienst of product schiet je er nog niks mee op. Denk daarom na over wat er gebeurt als iemand op je site komt. Hoe verloopt de zogenaamde customer journey? Je site moet zo ingericht zijn dat je de bezoeker ‘trechtert’ (funnel). Misschien zijn niet alle lezers van je site of blogs jouw ideale klanten. Door de denkbeeldige trechter houd je de juiste -voor jou interessante- bezoekers over en die leid je naar aankoop van je dienst of product. Een handige ‘tussenstop’ voor bezoekers is bijvoorbeeld de mogelijkheid om in te schrijven op je nieuwsbrief of whitepaper.

Linke linkjes Tot slot is er nog SEO linkbuilding. Eenvoudig gezegd betekent dit dat zoekmachines bekijken hoe en hoe vaak websites linken naar jouw website; externe links dus. Maar let op, hier zijn veel trucjes in omloop die niet werken. Wat dan wel? Ook hier geldt weer dat goede content het allerbelangrijkst is. Wanneer je inhoud goed is, zowel in tekst als beeld, gaan websites vanzelf naar je linken.

Conclusie Met goede content is jouw SEO gegarandeerd. Schrijf vanuit je essentie, vertel waarom je doet wat je doet, verplaats je in je klant en reik hem jouw oplossing aan. Blijf continu verscherpen, vernieuwen en verbeteren. Werk aan jezelf, investeer in jezelf (en dus in je onderneming) en doe dat ook met je content. Dat maakt het ondernemen inspirerend, uitdagend en winstgevend.

Contact

Contact maken is de basis van alle communicatie! En contact met leuke mensen is meestal enorm inspirerend. Wil je weten of ik jouw verhaal kan vertellen? Heb je behoefte aan iemand die de kern van je bedrijf zichtbaar maakt? Iemand die goede content kan leveren in de vorm van blogs, persberichten, webteksten, interviews of andere artikelen? Mail me via info@verhaalmetpit.nl of bel 06 4040 7139

Tekst- en communicatiebureau Verhaal met Pit

Ivanka Berretty-Eggly
Vijfhuizen